KONSTANT har installeret intelligente elmålere til alle i forsyningsområdet. Måleren er et vigtigt element i det intelligente elnet.
Eltel håndterer fremadrettet både måleropsætning, målerudskiftning og indlevering af nedtagne målere.
Nedtagne målere skal indleveres til Eltel Networks A/S og må altså ikke længere indleveres eller sendes til Kemp & Lauritzen.
Elmarkedet har gennemgået lovmæssige ændringer, som medfører, at kunderne skal afregnes for deres forbrug time for time. Det betyder, at KONSTANT skal levere forbrugs- samt produktionsdata kort efter opsættelse af en elmåler.
For at imødekomme disse krav, har KONSTANT besluttet følgende ifm. håndtering af elmålere i KONSTANTs forsyningsområde:
I nedenstående afsnit kan du læse mere om retningslinjer for håndtering af målere i KONSTANTs forsyningsområde.
Målertypen skal tilpasses den forventede belastning. Der tillades ikke indirekte måling, selvom man forventer fremtidig udvidelse.
Direkte målere: Nye målere anbefales bestilt som stikbensmålere. Såfremt direkte måler først anvendes i byggetavle og dernæst i fast installation, skal de to tilslutninger være ens.
Ønskes eksisterende ledningsmåler ændret til stikben, må der kun anvendes stikben udleveret af KONSTANT. Disse rekvireres ved at skrive det under bemærkning på installationsblanketten.
CT målere: Målertransformere skal overholde bestemmelserne i Fællesregulativet. Dette gælder også i byggetavler. CT-målere må ikke flyttes af installatøren under nogen omstændigheder.
Ved byggeri af enkeltstående bolig eller erhverv på max 63A udleveres den blivende måler i byggeperioden. Installatøren flytter selv måleren fra byggetavle til blivende installation og plomberer inden færdigmelding.
I de i tilslutningsbestemmelserne angivne situationer, kan afdelingen for Nettilslutning kontaktes på telefon 7929 7620 mellem 9.00 og 14.00 for aftale. Herunder ombytning af nedbrændt måler.
Uden for dette tidsrum kontaktes KONSTANTs netdriftsafdeling på telefon 7222 6500.
Tilslutning og forbrug uden elmåler betragtes ubetinget som tyveri og behandles herefter. Også selvom måleropsætning er bestilt.
Forgæves kørsel faktureres installatøren efter gældende gebyrblad.
Forgæves kørsel tolkes som:
Er der øvrige spørgsmål omkring håndtering af netselskabets elmålere, kontaktes afdelingen for Nettilslutning hos KONSTANT på telefon 7929 2620 eller e-mail: nettilslutning@konstant.dk
Hvis du sender os en mail med dine personoplysninger, samtykker du til, at vi behandler dine personoplysninger, som din mail indeholder, i overensstemmelse med vores retningslinjer for behandling af personoplysninger, jf. nærmere her.
KONSTANT eller dennes leverandør opsætter selv alle målere uanset type.
Opsætning af måler sker 1-6 arbejdsdage efter, alle betingelser herunder er opfyldt:
Før installatøren trykker ”klar til måler”, skal det sikres, at
Såfremt det ved ankomst konstateres, at betingelserne ikke er opfyldt, afvises måleropsætningen, og det betragtes som forgæves kørsel.
Når installatøren trykker ”klar til måler”, bekræfter han også, at der er udført verifikation i henhold til DS/HD 60364, og at installationen er klar til at modtage spænding.
Hvis du sender os en mail med dine personoplysninger, samtykker du til, at vi behandler dine personoplysninger, som din mail indeholder, i overensstemmelse med vores retningslinjer for behandling af personoplysninger, jf. nærmere her.
Før demontering skal der laves en afmelding af installationen på installationsblanket.dk.
Installatøren demonterer selv både direkte og CT-målere.
Nedtagne målere skal indleveres senest 3 hverdage efter demontering.
KONSTANT foretrækker, at målerne bliver sendt med posten.
Indsendelse af måler med post
Målerne skal sendes med post til:
Fysisk indlevering af måler
Målere kan indleveres på to lokationer i defineret tidsrum.
Hvor elarbejder kræver, at måleren demonteres og plombe brydes, er det installatørens opgave at:
Såfremt demonteringen har varighed i mere end 1 arbejdsdag, se punktet om midlertidige afbrydelse herunder.
Midlertidige installationer kan som udgangspunkt kun tilmeldes med en varighed på maksimalt 1 år, og samme installation kan ikke tilmeldes flere gange. Eksempler på midlertidige installationer er diverse mindre anlægsprojekter som f.eks. kloaksanering, midlertidige pumpeanlæg og lign.
Varigheden på byggestrømsinstallationer ved større byggerier kan udvides efter aftale med KONSTANT.
Der kan gives dispensation for følgende midlertidige installationer, så disse kan tilmeldes flere gange på samme adresse:
Installationer som IKKE kan tilmeldes som byggestrøm/midlertidig installation:
For tilmelding af disse installationer skal Green Power Denmarks elektroniske tilmeldingsblanket anvendes, og der skal betales tilslutningsbidrag pr. tilsluttet enhed/lejemål.
Afbrud af elmålere inddeles i to kategorier:
Link til Installationsblanketten.
Netselskabet skal have besked via installationsblanketten ved afbrud længere end 3 dage.
Installatøren laver på nuværende tidspunkt en tilmeldingsblanket af typen ’Målerskift’ (Ny blankettype er under udvikling). På tilmeldingsblanketten noteres der, hvor lang tid måleren vil være afbrudt. Installatør nedtager måler/målerne og opbevarer nænsomt denne/disse.
Når måleren igen skal opsættes, trykkes der ’Klar til måler’ på tilmeldingsblanketten. Herefter kommer KONSTANTs målermontør ud og geninstallerer måleren hurtigst muligt. Hvis elinstallatøren på forhånd ved, at måleren skal være afbrudt i mere end 6 måneder, skal der laves en afmelding af installationen, og måleren skal indleveres til KONSTANT.
Elinstallatøren gives mulighed for at afbryde strømmen til elmåleren i op til 3 dage, uden at der gives besked til netselskabet om dette, altså uden at installationsblanketten aktiveres.
Netselskabet kontrollere dagligt, om måleren leverer data. Hvis netselskabet ikke kan få forbindelse til elmåleren efter 3 dage, sendes en montør ud for at foretage en fysisk kontrol af elmåleren. Hvis montøren ved fysisk kontrol konstaterer, at elmåleren er afbrudt af kunden/elinstallatøren, og at netselskabet ikke er blevet informeret via en tilmeldingsblanket, pålægges kunden flg. gebyr ”Kontrolbesøg”.