Vores elnet blev etableret for 100 år siden og er løbende udbygget og forbedret til gavn for borgere, virksomheder og offentlige institutioner i KONSTANTs forsyningsområde.
Danmark er ét af de lande i verden med den højeste elforsyningssikkerhed. Faktisk har danskerne strøm i kontakterne i 99,99 % af tiden. Det er verdensklasse.
En fast og stabil forsyning af strøm er noget, vi danskere tager for givet. Vi lægger paradoksalt nok kun mærke til strømmen, når den er væk.
Typisk skelner vi mellem fire typer af afbrydelser. Afbrydelse i dele af huset pga. af en sikring, der springer, afbrydelse i hele huset som følge af udkoblet HFI/HPFI-afbryder, afbrydelse i flere dele af huset pga. manglende fase og endelig afbrydelse i hele kvarteret.
Start med at tjekke hos en nabo, om de mangler strøm. Ofte er der tale om små afbrud, der varer under 30 minutter, og derfor er det en god idé at afvente situationen for at se, om strømmen vender tilbage. Sker det ikke, bør man tjekke driftsinfo på sit energiselskabs hjemmeside eller selskabets facebookside. Går der længere tid uden info, kan man kontakte sin elhandler.
Er man i tvivl, om afbruddet er internt eller eksternt, kan det ses på elmåleren, der viser L1, L2 og L3. Mangler en af disse på displayet, eller er elmåleren slukket, er afbrydelsen ekstern.
Hvis du kan se, at også naboerne – eller hele kvarteret – er mørklagt, så er KONSTANT sandsynligvis allerede i gang med at genoprette forsyningen. Se driftsmelding på forsiden.
Så findes årsagen sandsynligvis inden for hjemmets fire vægge. Kig nu på, om en del eller hele boligen er ramt.
Så er der formentlig gået en sikring. Følg denne procedure:
Tjek først, om HFI- eller HPFI-relæet er slået fra og slå den evt. til igen.
Hvis det ikke kan lade sig gøre at slå det til igen, kan du gøre følgende:
I Danmark har vi strøm i kontakterne ca. 99,99 % af tiden, hvilket svarer til, at der ud af alle årets minutter i gennemsnit er 18 minutters afbrud på et helt år.
Når strømmen en sjælden gang går, mærker man for alvor, hvor afhængig man er af den. Det er derfor godt at være beredt, hvis uheldet skulle være ude.
Hvis du bor i vores forsyningsområde, kan du gratis få en SMS, hvis vi har planlagt strømafbrydelse, eller hvis strømmen pludselig går.
Tilmeld SMS-serviceKONSTANT oplever heldigvis kun få tilfælde, hvor der på grund af fejl i elforsyningen sker skade på elektronisk udstyr hos el-kunderne. Fejl kan desværre ikke helt undgås, selvom vi gør, alt hvad vi kan for, at de ikke sker. Vi beklager de fejl, som sker.
Hvis din husstand skulle blive udsat for et uheld af denne karakter, fastsætter lovgivningen en række procedurer omkring ansvar, som KONSTANT skal følge (se nedenstående).
OBS: KONSTANTs medarbejdere kan ikke vurdere, om KONSTANT er juridisk ansvarlig, når der sker en skade, men kan kun udtale sig om, hvorvidt der har været en driftsforstyrrelse. Ansvarsplaceringen afgøres af jurister hos forsikringsselskaberne.
Da en tingskadeforsikring dækker forud for en ansvarsforsikring, skal du anmelde skaden til din egen forsikring (indbo-, løsøre-, landbrugs- og/eller bygningsforsikring).
Dit eget forsikringsselskab besigtiger, opgør og udbetaler erstatning for skaden efter den dækning, som er etableret, og de gældende forsikringsbetingelser. Dit forsikringsselskab vil eventuelt efterfølgende rette kravet mod KONSTANT, som videregiver kravet til eget forsikringsselskab. KONSTANT har etableret ansvarsforsikring hos et anerkendt dansk forsikringsselskab.
KONSTANTs forsikringsselskab vurderer, hvorvidt den skete skade er KONSTANTs ansvar, i hvilket tilfælde KONSTANT dækker skaden og også dækker den selvrisiko, som dit forsikringsselskab i første omgang måske har fratrukket din erstatning.
Normalt vil dit forsikringsselskab gøre krav på hele erstatningsbeløbet, således at du i givet fald skal have refunderet selvrisikobeløbet hos dit eget forsikringsselskab.
Mener du at have krav på erstatning jf. ovenstående, skal kravet sendes til KONSTANT og gerne på mail (forsikring@konstant.dk). Dit krav skal indeholde følgende oplysninger:
KONSTANTs forsikringsselskab vil herefter behandle dit krav. Til orientering opgøres en eventuel erstatning i efter en konkret vurdering af din sag i overensstemmelse med reglerne i elsikkerhedsloven.
Hvis du sender os en mail med dine personoplysninger, samtykker du til, at vi behandler dine personoplysninger, som din mail indeholder, i overensstemmelse med vores retningslinjer for behandling af personoplysninger, jf. nærmere her.
Når der sker skade på en genstand, er genstandens ejer berettiget til at blive erstattet for det tab, den pågældende har lidt, jf. nedenstående.
Udgangspunktet er, at erstatningen fastsættes til det beløb, som det vil koste at anskaffe en ny ting tilsvarende til den ødelagte, dog med rimeligt fradrag for værdiforringelse for alder, brug, nedsat anvendelighed eller andre omstændigheder (= dagsværdi).
Der findes to metoder for at opgøre erstatningen – værdiforringelseserstatning eller reparationserstatning.
Ved værdiforringelseserstatning fastsættes erstatningen til en værdi svarende til summen af tingens værdi, inden skadens indtræden, fratrukket tingens værdi efter skadens indtræden.
Ved reparationserstatning fastsættes erstatningen til det beløb, det koster at reparere tingen, således den opnår samme værdi, som inden skadens indtræden.
Som udgangspunkt kan der vælges frit mellem de to metoder.